تاریخچه قفل درب آسانسور

تاریخچه قفل درب آسانسور بر میگردد به حدود یکصدو پنجاه سال قبل،سال های 1864الی1887 که طی این سال ها (درب آسانسور)از حالت باز و بسته شدن توسط اپراتور مستقر در کابین،به سیستم اولیه درب های اتوماتیک تغییر پیدا کرد و برای باز کردن درب ها در زمان سرویس و مواقع اضطراری،اولین کلیدهای قفل درب آسانسور در این سال ها ساخته شد. تغییرات و تکامل (قفل درب آسانسور)و (کلید درب آسانسور)به مرور زمان شکل گرفت و وطی سال های 1940 الی 1960 قفل های مورد بحث (قفل هایی با کلید دو گوش که معروف بود به قفل شیندلری) رواج پیدا کرد و همان طورکه اشاره نموده اید،در انتهای زبانه بازوی قفل های قدیمی درب لولایی دو حفره (سوراخ هایی به قطر حدود 4 میلیمتر)وجود دارد. این قفلها نیز کلیدی داشتند موسوم به (کلید دو گوش)که شکل قسمتی که به دست گرفته می شد،به اشکال مختلف بود،اما بخشی که با قفل درب آسانسور درگیرمی شد مشابه هم و میله ای شکل وتخت بود و در انتهای آن دو زبانه دقیقا برابر حفره ها وجود داشت که وارد حفره ها شده و با گردش آن بازوی قفل را می شد حرکت داد و در نتیجه زبانه قفل درب که در چهار چوب درگیر بود،آزاد شده و درب(طبقه) باز می شد.
البته بعضی درب های اتوماتیک قدیمی نیز کلیدی داشت که به آن (کلید پلاستیکی درب اتوماتیک)میگفتند که تقریبا به شکل چوب بستنی،تخت و نازک بود و انتهای یک سر آن حالتی قلاب مانند داشت،که این قفل ها نیز مثل قفل درب لولایی،تغییر نموده و لذا برای باز کردن قفل های جدید نیز از( کلید سه گوش ) استفاده می شد.
گرچه دررابطه با کلید قفل درب های آسانسور نمونه های دیگری نیز وجود دارد مثل کلید های300 و 400 و500 شیندلر،کلید های استوانه ای شیار دار یا کلید های قفل سیلندری و …اما رایج ترین آن همین کلید های سه گوش می باشد.
با گذشت زمان قفل های جدید جایگزین قفل های قدیمی شده و در نتیجه قسمتی که کلید در آن درگیر می شد،تغییر کرد و به صورت میله ای گرد بود که در انتهای آن که با کلید درگیر می شود، به صورت سه پهلو تراش خورده و در نتیجه کلید قفل های جدید را (کلید سه گوش) می نامند.البته تنوع قفل ها بسیار زیاد است ، اما عملکرد اکثریت آنها مشابه هم بوده، فقط قفلهای تولید شرکت های برند و مشهور، از کیفیت و ایمنی بیشتری بر خوردار است. در رابطه با تعویض قفل،معمولا بعضی قفلها را میشود جایگزین نمود(در صورتی که زبانه قفل و سوراخ پیچ ها مشابه باشد) یااینکه قطعه (اهرم نگه دارنده بازوی قفل ) را تعویض کرد.