برق اضطراری آسانسور – بلک اوت – باتری اضطراری یا سیستم UPS

برق اضطراری آسانسور زمانی فعال می شود که برق قطع شود . سیستم باتری اضطراری آسانسور بعد از قطع برق در کمتر از 30 ثانیه به صورت خودکار فعال می شود و آسانسور به طبقه نزدیک انتقال داده می شود و درب آسانسور باز خواهد شد .باتری اضطراری آسانسور در تابلو فرمان آسانسور است .

چرا برق اضطراری آسانسور لازم و ضروری است ؟

با افزایش بیش از اندازه مصرف برق به ویژه در تابستان که امروز هم دچار آن هستیم هر لحظه امکان دارد برق منطقه ای از شهر قطع شود . در شهرهای بزرگ مثل تهران این حالت تبدیل به یک مشکل اساسی می شود . تصور کنید یکی در طبقه 12 هست و می خواهد از آسانسور استفاده کند , برق یکدفعه قطه می شود.

برق اضطراری آسانسور

برق اضطراری آسانسور

بنابراین سیستم برق اضطراری آسانسور چه سیستم UPS که مختص آسانسور های کششی است باشد و یا باتری اضطراری باشد لازم و ضروری است روی آسانسور نصب شده باشد . به این نکته نیز توجه داشته باشید برای بیش از 80 درصد آسانسورهای قدیمی که این سیستم را ندارند قابلیت نصب وجود دارد و از این بابت نگرانی وجود ندارد و بدون نیاز به بازسازی و نوسازی آسانسور انجام می شود . شرکت هیراد صنعت اماده انجام هر نوع تعمیر و افزودن سیستم برق اضطراری بر روی آسانسورهای قدیمی است . تنها می توانید با شماره های تماس ما در وب سایت تماس بگیرید . در موقع قطعی برق تمام تلاش خود را می کنیم تا به موقع در محل حاظر باشیم .

فرق UPS و باتری اضطراری چیست ؟

در بالا اشاره کردیم که یکسری از آسانسور ها دارای سیستم UPS به عنوان برق اضطراری آسانسور هستند و برخی دیگر از باتری اضطراری برای اینکار استفاده میشود. توجه داشته باشید که هر دو سیستم بسته به نوع آسانسور , ارتفاع چاه و ظرفیت آسانسور مورد استفاده قرار می گیرد . مهمترین تفاوت این دو سیستم برق اضطراری آسانسور به این اشاره کرد که UPS دارای عمر مفید 4 تا 5 سال است ولی عمر باتری 1 تا 2 سال است. از طرفی UPS بسیار گران تر از باتری است . البته که کیفیت شارژ و دشارژ در سیستم UPS بهتر از باتری اضطراری آسانسور است .

سرویس و نگهداری سیستم برق اضطراری آسانسور

شرکت سرویس آسانسور باید به این نکته توجه داشته باشد که در بازدید و سرویس ماهانه آسانسور باید باتری و یا سیستم UPS مورد بازدید قرار بگیرید و تست برق اضطراری باید به صورت مجازی انجام شود روش کار به این شکل است : سرویسکار آسانسور موقع حرکت آسانسور برق اصلی آسانسور را قطع می کند تا از کارکرد و سلامت باتری اطمینان حاصل کند . این کار فایده دیگری نیز دارد و آن هم اینه که کمک می کند باتری دشارژ شود که شارژ و دشارژ شدن باتری طول عمر باتری را بهبود می بخشد و اگر این اتفاق حداقل در ماه اتفاق نیافتد عمر مفید باتری کاهش میابد .

در استاندارد آسانسور امروزه استفاده از این سیسم الزامی می باشد و باید شرکت بازرسی به این نکته توجه داشته باشد .

برق اضطراری برای آسانسور های هیدرولیک

بدون شک تمامی آسانسور ها و همینطور آسانسور هیدرولیک دارای سیستم برق اضطراری هستند تفاوت آسانسورهای هیدرولیکی در این است که چون از نیروی محرکه روغن است . در صورت قطع برق با نیروی بسیار کم و با استفاده از باتری اضطراری کابین آسانسور به پایین ترین طبقه منتقل می شود.

بازرسی دقیق سیستم برق اضطراری

استفاده از سیستم نجات اضطراری خودکار (به اصطلاح بلک اوت) در هنگام قطع برق برای آسانسورهای بدون گیربکس الزامی بوده و برای سایر آسانسورها نیز پیشنهاد میگردد.

در صورتی که از سیستم نجات اضطراری خودکار در هنگام قطع برق استفاده شده باشد علاوه بر رعایت مفاد بند 14-2 این سیستم باید فقط پس از قطع برق و کسب اطمینان از نبودن در حالت بازرسی (رویزیون) نسبت به رساندن کابین با سرعت کنترل شده توسط درایو فرکانس و ولتاژ متغیر به یکی از طبقات عمل نموده و در این هنگام نباید هیچ یک از قسمتهای مدارسری ایمنی (شامل قفل و کنتاکت درها ، کلیدهای توقف دستی ، وسایل ایمن برقی ) را ازمدار خارج کند.همچنین پس از توقف کابین در محدوده بازشو قفل ، باید امکان باز شدن درها فراهم گردد.

هنگامی که کلید اصلی (01) تغذیه ( برق ) آسانسور را قطع کرد ،از هرنوع حرکت و عملکرد خودکار آسانسور ( از جمله عملکرد خودکار با باطری ) باید جلوگیری شود.

توجه : سیستم بلک اوت باید در حالت فعال بودن وضعیت روزیون عملکرد نداشته باشد و در زمان فعال شدن بلک اوت نباید سری ایمنی پل گردد.