به سایت هیراد صنعت آسانبر خوش آمدید ، جهت دانلود رزومه شرکت کلیک نماییددانلود رزومه

آشنایی با مراحل انتخاب، طراحی و نصب آسانسور

آشنایی با مراحل انتخاب، طراحی و نصب آسانسور

 

آشنایی با مراحل انتخاب، طراحی و نصب آسانسور


آنالیز طراحی :


نکته، در محاسبه ظرفیت آسانسورها ، وزن مسافر برای هر نوع محاسبه ای 75 کیلوگرم در نظر گرفته میشود .مثلا اگر ظرفیت اسمی آسانسوری 6 نفر باشد در واقع آن آسانسور توانایی حمل 75*6 یعنی 450 کیلوگرم را دارد.

پارامتر های فنی عبارتند از :

الف)ارتفاع مسیر (بالارفتن کابین آسانسور) ، تعداد و محل توقف ها
ب)ابعاد چاه آسانسور ، کابین و موتورخانه
پ)ولتاژ برق اصلی ، تعداد استارت آسانسور در ساعت و فاکتور بار
ت)سیستم کنترل آسانسور
ث)سیستم درهای آسانسور و ورود و خورج و نوع کنترل
ج)تعداد آسانسورها و مکان آنها در ساختمان
چ)شرایط محیط کار


قطعات اصلی آسانسور های الکتریکی عبارتند از:

الف)وسایل تعلیق کابین و وزنه تعادل که میتواند سیم بکسل فولادی و یا زنجیر باشد
ب)وسیله رانش که محرک آسانسور است و شامل:
*موتور الکتریکی
*گیربکس
*ترمز
*فلکه کششی و یا دنده زنجیر
*شاسی موتور آسانسور، کوپلینکها، محور ها، یاتاقانها
پ)کابین که مسافرین و یا بار را حمل میکند، شامل: یوک ، کفکابین آسانسور که بار را نگهداری میکند و بدنه کابین که به کف متصل است.
قطعات دیگر مربوط به کابین عبارتند از:
*سیم تعلیق
*راهنما ها که باعث هدایت کابین در مسیر حرکت خود میشود .
*درب کابین آسانسور و محرک درب
ت)وزنه تعادل که برای جبران وزن کابین و قسمتی از ظرفیت به کار میرود.
ث)چاه آسانسور
ج)سیستم ایمنی
چ)ضربه گیرها
ح)تجهیزات الکتریکی ، که شامل امکانات ایمنی آسانسور و روشنایی نیز میگردد.
خ)سیستم کنترلی آسانسور


موتور گیربکس آسانسور:

موتور و کاهنده های بدون چرخدنده معمولا برای سرعت های بیشتر از 5/2 متر بر ثانیه استفاده میشود. در حالی که برای سرعت های کمتر ، از گیربکس های دارای چرخدنده استفاده میشود.

ورودی

مقادیر ورودی سیستم شامل موارد زیر میباشد:


*نوع ساختمان (مسکونی، تجاری، بیمارستان، مدرسه و غیره...)
*تعداد کل طبقات
*تعداد طبقات جمعیت دار
*اگر واحد غیر مسکونی است تعداد اتاق ها دو هر واحد و تعداد واحد های هر طبقه و در غیر اینصورت مساحت مفید هر طبقه
*جمعیت هر طبقه
*طول مسیر حرکت آسانسور
*ارتفاع طبقات
* خاص بودن ساختمان مانند مهد کودک ، خانه سالمندان ، معلولین و غیره...


پردازش

پس از کسب اطلاعات بالا پردازش های زیر باید بر روی آنها انجام پذیرد:


*تعیین جمعیت کل
*تعیین جمعیت در زمان ترافیک
*زمان انتظار برای دریافت سرویس
*زمان یک سفر کامل


پارامتر های مهم موثر در محاسبه زمان یک سفر کامل:

*زمان های پیاده و سوار شدن
*زمان های پرش


خروجی:


خروجی های پس از پردازش عبارتند از:


*تعداد آسانسور
*سرعت آسانسور
*ظرفیت آسانسور
نوع کنترل آسانسور
*گروهی و تعداد آن
*مجزا


طراحی آسانسور


پس از انجام آنالیزهای بالا ،طراحی آسانسور فاصله استاندارد EN81 در سه فاز زیر انجام میپذیرد.


فاز اول: بررسی و تعیین ابعاد و اندازه ها
فاز دوم: بررسی و تعین مشخصات فنی قطعات
فاز سوم: تهیه نقشه های اجرایی ، عملیات نصب و نگهداری


پس ازآنالیز ترافیک و بررسی محدودیت های ابعادی که بر اساس فرم ارائه شده ، اطلاعات اولیه آن از طریق بازدید از محل و یا نقشه های ابعادی و مشاوره با کارفرما به دست می آید ، طراحی آسانسور صورت میگیرد.


فاز اول طراحی آسانسور:طراحی ابعاد و اندازه ها


پس از انتخاب آسانسور مناسب از نظر تعداد ، سرعت و ظرفیت که با بررسی محاسبات ترافیکی و محدودیت های ابعادی صورت پذیرفت، سعی میشود بر اساس جداول استاندارد EN81 و توصیه های ISO مناسب ترین ابعاد و اندازه ها انتخاب گردد.
لازم به ذکر است که ابعاد و اندازه های داده شده ، صرفا برای آسانسور های معمول یو استاندارد میباشد.در شرایط خاص و آسانسور های استوانه ای ، آسانسور های پاناروما (شیشه ای) و یا آسانسور های صنعتی ، ابعاد و اندازه ها بر اساس شرایط موجود تعیین میگردد، اما همواره سعی میشود مقررات EN81 برای میزان فضای مورد نیاز هر مسافر آسانسور رعایت گردد.


خروجی های فاز اول طراحی آسانسور عبارتند از:


*تعیین ابعاد چاه آسانسور( عرض- عمق – ته چاه PIT – اورهد- طول مسیر)
*تعیین ابعاد موتورخانه آسانسور و محل آن( طول-عرض-ارتفاع-بالا یا پایین)
*تعیین ابعاد کابین(یک طرف در- دو طرف در)
*تعیین نوع درها و سمت بازشو (چدنی-سربی-در ابعاد مختلف)
*نوع وزنه تعادل و ابعاد (چدنی-سربی –در ابعاد مختلف)
*موقعیت وزنه تعادل آسانسور( پشت کابین- پهلوی کابین)


فاز دوم طراحی آسانسور( تعیین مشخصات فنی قطعات)


پس از انتخاب ابعاد و اندازه ها ، فاز دوم طراحی که در واقع مشخص نمودن دقیق پارامتر های فنی قطعات میباشد ،شروع میشود . ابعاد و اندازه های طراحی شده برای چاهک آسانسور ،کابین و درها پارامتر های بسیار مهمی هستند که در انتخاب مشخصات فنی قطعات موثر میباشند.لذا عوامل اصلی مهم ، در انتخاب قطعات و مشخصات فنی آسانسور عبارتند از:


1 نوع استاندارد EN81
2 سرعت آسانسور
3ظرفیت آسانسور
4 طول مسیر حرکت آسانسور(تراول)
5 ابعاد و اندازه ها( چاهک ، موتورخانه ، کابین، در)
6 نوع کاربری آسانسور
7 محیط کاربری آسانسور
8 انتخاب نوع و کیفیت حرکت آسانسور


فاز سوم طراحی آسانسور: نقشه های اجرایی جهت عملیات نصب و راه اندازی


پس از طراحی ابعادی و تعیین مشخصات فنی قطعات و تجهیزات ، نقشه های اجرایی جهت آماده سازی چاه آسانسور و همچنین نحوه قرارگیری ونصب تجهیزات و نقشه های مدار های کنترل تهیه میگردد.
در این مرحله از طراحی آسانسور پارامتر های زیر مشخص میشود:


1 نحوه اسکلت فلزی و آهنکشی جهت چاهک های آجری (محل نصب براکت های ریل)
2 نحوه پلیت گذاری برای چاهک های بتنی (محل نصب براکتهای ریل)
3 نحوه قرار گیری تجهیزات آسانسور برای عملیات نصب
4 مشخص نمودن محل سوراخ های سکوی موتورخانه
5 نحوه بتن ریزی کف چاهک و محل قرار گرفتن بافرهای آسانسور
6 نحوه آماده سازی محل های نصب دربهای آسانسور
7 محاسبه نیروهای وارد به سازه اصلی چاه آسانسور
8 مشخص نمودن نقشه های اجرایی موتورخانه ( قلاب سقف، هواکش موتورخانه، در ورودی، محل تابلو سه فاز)
9 تهیه نقشه های کنترل فرمان و نحوه سیم کشی چاهک و موتورخانه آسانسور
10 ارائه دستورالعمل های کابل کشی و آماده سازی تابلو سه فاز جهت کارفرما


انجام بازرسی های فنی نهایی و تحویل تجهیزات آسانسور به کارفرما


مراحل طراحی و اطلاعات ساخت آسانسور از آماده سازی چاهک تا بتون ریزی


در پروسه طراحی و انتخاب آسانسور جهت جلوگیری از هدر رفتن زمان و هزینه رعایت نکات ذیل از اهمیت زیادی برخوردار است و چنانچه سازندگان ساختمان در طول عملیات طراحی و اجرا به نکات قید شده توجه نمایند ، از مزایای آن بهره مند خواهند شد.


مرحله 1- آماده سازی کف چاله آسانسور


جهت نصب آسانسور ، ارتفاع مورد نیاز از کف چاله تا سطح کفسازی شده اولین توقف آسانسور قبل از بتن ریزی کف چاله حداقل باید 190 سانتی متر باشد.
در زمان بتن ریزی کف چاله آسانسور ، باید با توجه به نقشه سکو های ضربه گیر زیر کابین و زیر قاب وزنه تعادل آسانسور ، 10 سانتی متر بتن مگر و 30 سانتی متر آرماتور بندی و بتن ریزی شود ، به طوری که ارتفاع باقیمانده کمتر از 150 سانتی متر نشود.
جهت اجرای سکو های ضربه گیر طبق نقشه های اجرا ، آرماتورهای انتظار جهت سکو های ضربه گیر در فونداسیون مذکور پیش بینی میشود.
نکته مهم: در این مرحله پیش بینی چاه ارت ضروری است.
برای وصل کردن سیم مربوطه، میتوان از چاه اصلی ساختمان جهت ایجاد چاه ارت استفاده نمود و چنانچه این چاه پیش بینی نشده است ، در محل مناسب و نزدیک به آسانسور چاهی به عمق حداقل 8/3 متر ایجاد شود تا به رطوبت زمین برسد.سپس مواد ذیل را طبق دستورالعمل ،در چاه حفر شده قرار داده و روی آن را می پوشانند.


*نمک 3%
*زغال 33%
*پتاسیم 33%
* سیم مسی بدون روکش به متراژ مناسب جهت محل مورد انتقال
* میله مسی و صفحه مسی (در بازار به صورت یک مجموعه وجود دارد)


مرحله 2 تهیه نقشه آسانسور


چنانچه ساختمان در حال احداث باشد و دسترسی دقیق به ابعاد مورد نیاز چاهک میسر نباشد ،نقشه های زیر جهت ارائه به شرکت طرف قرارداد الزامی است:


• پلان تیپ طبقات شامل پارکینگ –زیر زمین- همکف و طبقات در محل نصب آسانسور
• مقطع از چاهک آسانسور با ذکر اندازه های کامل از کف چاله آسانسور تا زیر سقف موتورخانه
• پلان پشت بام ساختمان در محدوده چاهک آسانسور و به منظور بررسی تاسیساتو تجهیزات احتمالی موجود در اطراف چاهک


مرحله 3 بتون ریزی کف چاهک آسانسور


همان طوری که در مرحله یک اشاره شد ، پس از تکمیل مدارک مورد نیاز در مرحله 2 ، با توجه به شرایط ساختمان و نوع آسانسور طرح اجرایی بتون ریزی کف چاهک به شرح ذیل به کارفرما ارائه خواهد شد:


• بتون مگر :10سانتی متر
• بتون آرمه کف و آرماتوربندی :30 سانتی متر


مرحله 4 – عملیات آهنکشی (سازه فلزی) چاهک آسانسور


آهنکشی عبارت است از سازه فلزی در داخل چاهک آسانسور جهت استقرار براکتهای مورد نیاز ریل های کابین و ریلهای وزنه آسانسور بر اساس نقشه طراحی شده توسط فروشنده آسانسور که به شرح زیر میباشد:


• تهیه نقشه اجرایی آهنکشی کامل چاهک
• تهیه لیست آهن آلات مورد نیاز
• نصب داربست فلزی مناسب جهت اجرای آهنکشی آسانسور
• انجام آهنکشی آسانسور با نظارت نماینده فنی شرکت فروشنده یا دستگاه نظارت ساختمان
• اجرای ضد زنگ آهن آلات پس از صدور گواهی انجام کار آهنکشی آسانسور


مرحله 5- دیوار کشی اطراف چاهک آسانسور( در صورتی که قبل از آهنکشی انجام نشده باشد)


سه طرف چاهک آسانسور(سمت راست-روبرو- سمت چپ) باید به وسیله دیوارکشی از کف تمام شده اولین توقف آسانسور تا اتاقک موتورخانه بر روی پشت بام اجرا گردد.
ممکن است دیوار کشی با یکی از روشهای زیربر حسب شرایط ساختمان انجام شود:


ورق کشی: که به تناسب فضا از ورق های فلزی یل پانل های گچی استفاده میشود .
رابیتس بندی: با استفاده از تورهای فلزی مخصوص و اندودکاری روی آن
آجر کشی : انجام اندود دیوار از طرف داخل چاهک به وسیله سیمان یا گچ و خاک

توضیح:
اگر عملیات کلافبندی آهنکشی در پشت ستون ها و در داخل دیوار قرار بگیرد ، باید در محل نصب براکت ها بر روی کلاف های افقی فضای خالی مناسب پیش بینی شود تا از تخریب بعدی جلوگیری شود. اجرای مناسب مورد فوق بر اساس نقشه های درو ریل که توسط فروشنده آسانسور تهیه میشود ، امکان پذیر خواهد بود.
در این مرحله اجرای روشنایی داخل چاهک طبق دستورالعمل مربوط باید انجام شود.


مرحله 6- ایجاد موتورخانه آسانسور


اتاق موتورخانه بر حسب ابعاد و نقشه اجرایی فروشنده اجرا می گردد و رعایت ابعاد و اندازه های زیر الزامی است:


• ارتفاع از روی کف تمام شده آخرین توقف تا زیر سقف اطاق موتورخانه حداقل نباید کمتر از 6 متر باشد.
• اتاق موتورخانه باید دری باعرض ورودی حداقل 80 سانتی متر داشته باشد.
• اتاق موتورخانه آسانسور باید دارای پنجره جهت تهویه باشد.
• نصب هواکش مناسب در موتورخانه آسانسور( حداقل با فن CFM250)
• نصب قلاب فلزی در بالای چاهک آسانسور روی سقف موتورخانه ، مناسب برای وزن حداقل 2000 کیلوگرم
• فضای موتورخانه همیشه باید دمای مناسب داشته باشد( بین 5 الی 40 درجه سانتیگراد)
• نصب کپسول آتشنشانی
• نصب تابلو برق سه فاز طبق مشخصات مورد تایید شرکت فروشنده آسانسور در موتورخانه
• اجرای کابل کشی برق سه فاز تا موتورخانه جهت نصب به تابلو برق سه فاز
• چنانچه دو آسانسور در کنار هم قرار دارند باید دریچه (DOOR TRAP) به ابعاد حداقل 100*80 سانتی متر در سقف موتورخانه (بالای فضای مقابل در ورودی آسانسور در طبقه آخر) تعبیه گردد.
• زیر سقف چاهک در موتورخانه آسانسور های دوتایی ، دریچه ای به نام 500*600سانتی متر برای هر آسانسور تعبیه گردد.


مرحله 7- اجرای کابل کشی و نصب تابلو برق سه فاز آسانسور


همان طوری که در مرحله 6 آمده است، اجرای کابل کشی و نصب تابلو برق سه فاز از اولویت خاصی برخوردار می باشد و لذا به شرح ذیل بلید اقدام گردد:


• نصب کابل برق سه فاز از محل نصب کنتور آسانسور تا موتورخانه
• نصب سیم ارت آسانسور (EARTH)
• چنانچه فاصله کنتور تا محل نصب تابلو برق سه فاز بیس از اندازه های استاندارد باشد ،باید محاسبه شده و در سایز کابل تغیرات لحاظ گردد.
تجهیزات لازم که باید در تابلو برق 3 فاز آسانسور تعبیه گردد:
• سه عدد فیوز 25 آمپر ، برای آسانسور های 4 الی 6 نفره
• سه عدد فیوز 50 آمپر ، برای آسانسور های 8 الی 13 نفره و کلید گردان 63 آمپر
• سه عدد چراغ زیگنال
• نصب پریز و فیوز مینیاتوری جهت روشنایی موتورخانه، روشنایی داخل چاهک و فن موتورخانه
• تعبیه ترموستات جهت تنظیم دمای موتورخانه و فن


مرحله 8- بتون ریزی سقف چاهک آسانسور


بعد از اتمام عملیات نصب در و ریل و صدور تاییدیه کار، باید طبق مشخصات فنی محل نصب ریلها ،نصبت به اجرای قالب گذاری،آرماتوربندی و بتون ریزی توسط فروشنده آسانسور اقدام گردد.
زمان لازم جهت استحکام بتون حدود 15 روز می باشد. ضمنا مقدار نیروی وارده به سقف بتونی چاهک آسانسور (نیروی دینامیکی )به شرح زیر می باشد:


1- آسانسور 4 نفره حدود 3000 کیلوگرم
2- آسانسور 6 نفره حدود 3200 کیلوگرم
3- آسانسور 8 نفره حدود 3850 کیلوگرم
4- آسانسور 15 نفره حدود 6200 کیلوگرم


نکته مهم: رعایت موارد ایمنی آسانسور
در تمامی دوره نصب آسانسور به جهت وجود پرتگاه در مقابل فضای درهای آسانسور و فضاهایی که پرتگاه دارند ، الزامی است و باید با نصب تابلو های احتیاط و هشدار از بروز هر گونه حادثه ای جلوگیری نمود.